Veľký sen sa nakoniec nestal skutočnosťou, aj keď tesne. Slovensko sa však pri svojej prvej facto premiérovej účasti (prvá bola pred 12. rokmi) na kuchárskej olympiáde za ktorú je považovaná kuchárska olympiáda Bocue d Or, nestratilo. Tím pod vedením Petra Duranského obsadil v európskom finále, ktoré sa včera skončilo v Budapešti 12. miesto a do svetového finále v Lyone postupovalo 10 tímov. Víťazom sa stalo Dánsko pred Maďarskom a Nórskom.
Slovenský tím si za svoje vystúpenie vyslúžil od poroty počas súťaže slová uznania. Na postup to síce nestačilo, ale aj tak možno jeho vystúpenie považovať za úspešné. Medzi desať najlepších sa totiž dostali de facto len kuchárske veľmoci s dlhoročnou účasťou v súťaži takže, priznajme si, svoje urobila aj diplomacia. Slováci však skončili lepšie napríklad ako Španieli (!), Holanďania, Poliaci, či Turci, všetko krajiny, kde majú neporovnateľne lepšie gastronomické zázemie, kúpnu silu a tradíciu. A pracovali aj s úplne iným rozpočtom na prípravu, ako Slováci. A napríklad susedné krajiny ako Česko a Rakúsko svoj tím na súťaž ani neposlali.
„V prvom rade treba vzdať hold Peťovi Duranskému, lebo to čo dokázal, si zaslúži obdiv, Je našim najlepším kuchárom a hoci varí už niekoľko rokov vo Viedni, vyšiel od nás. Je prvý Slovák, ktorý získal hviezdičku od Michelina, podľa mňa je naša kuchárska jednotka a nebál sa ísť s kožou na trh a súťaže sa zúčastniť. Boli to preňho a ostatných chlapcov z tímu týždne neuveriteľne tvrdej driny a tá sa zúročila,“ hovorí prezident slovenského Bocuse d´Or Jardo Žídek.
Jedným dychom dodáva, že aj keď Slovensko nepostúpilo do svetového finále, pootvorilo si svojim 12. miestom dvere do svetovej gastronómie. „Samozrejme za predpokladu, že ten to výsledok tu všetkých „nakopne“ a začne sa tu venovať gastru taká pozornosť, ako si zaslúži. Obrazne povedané, že sa prebudí štát, sponzori a na vyššie obrátky začnú pracovať aj všetci v brandži – od zväzu, cez majiteľov reštaurácií až po kuchárov. Presvedčili sme sa, že máme na čom stavať,“.hovorí J. Žídek.
Ako príklad môžeme uviesť susedné Maďarsko, ktoré pri svojej prvej účasti skončilo posledné, potom sa postupne prepracovávalo dopredu. Keď štát spolu s profesijnými zväzmi začal gastru venovať primeranú pozornosť a peniaze, začali sa posúvať dopredu a dnes sú európskom špičkou.
„Aj slovenská gastronómia na to má, ale nedá sa stavať na entuziazme pár ľudí a na jednom sponzorovi, ktorým bola spoločnosť Metro Cash& Carry, na ktorého pleciach bola tento rok drvivá väčšina nákladov. Dúfam že to, čo chlapci na európskom finále dosiahli bude akýmsi budíčkom, že sa naše gastro dostane tam, kde je v okolitých krajinách a znovu pritiahne svetové bedekre aj turistov , ktorí tu budú nechávať svoje peniaze, tak ako je to v Maďarsku, Rakúsku, či Česku,“ uzatvára J, Žídek.