Ak si majitelia a manažéri v horeca segmente mysleli, že s ničím horším, ako s opakovanými lockdownami a nedostatkom pracovnej sily po nich nemôžu byť konfrontovaní, posledné mesiace ich presviedčajú o opaku. V rámci príslovia, Nikdy nie je tak zle, aby nemohlo byť ešte horšie. Zoči-voči cenám energií unisomo hovoria, že opatrenia počas pandémie korony boli menším problémom, ako súčasná situácia, v ktorej sa nachádzajú.
Vo vláde sa diskutovalo. To je všetko
Aj o nej sa diskutovalo na Otvorenom dni Akadémie hoteliera v Bratislave. Podrobne ju má zmapovanú Oto Kóňa, ktorí pôsobí ako konzultant a sám je okrem toho ešte stále činný v gastrobiznise.
Podľa jeho slov súčasné ceny energií doslova drvia (aj) gastroprevádzky a mnohé malé podniky už zatvárajú, alebo sa chystajú zatvoriť. Iní sú pripravení vydržať do Vianoc a ak sa situácia nezmení, resp. vláda neprijme opatrenia, ktoré by im reálne pomohli, v januári – februári dočasne, alebo natrvalo zatvoria.
Oto Kóňa sa zúčastnil niekoľkých rokovaní predstaviteľov gastrosektora s predstaviteľmi vlády aj s premiérom, kde sa hovorilo o situácii v tejto brandži, aj o navrhovaných opatreniach. Nič z toho sa zatiaľ nezrealizovalo. „Situácia je o to horšia, že tento krát vláda nič nezatvára a neobmedzuje, takže nebude ani nič kompenzovať,“ konštatoval.
Čo majú v tejto situácii gastrozariadenia robiť? O. Kóňa jednoznačne radí: ak sa podnik dostal do situácie, že mesačne produkuje stratu, zavrieť, aj keď dočasne, radšej skôr, ako neskôr. Resp. zatvoriť v rámci väčšieho zariadenia prevádzky, alebo časti, ktoré vykazujú stratu.
Ako šetriť a pritom motivovať
Na to, aby sa reštaurácie udržali nad vodou, okrem iného treba, aby prijímali opatrenia, ktoré sa nie každému zamestnancovi páčia. „Viem, že je veľmi ťažké sa s niekým rozlúčiť v situácii, keď ste tých ľudí ťažko zháňali. Teraz je však potrebná súdržnosť a tímový duch. Ak máte v kolektíve tzv. toxického človeka, pošlite ho preč, uvidíte, že atmosfére u vás to len prospeje,“, radí krízový manažér.
V mnohých napríklad hotelových reštauráciách sa zjednodušujú jedálne lístky na maximum, alebo sa prechádza len na polopenzie. Udržať v tejto situácii personál v kuchyni motivovaný, nie je jednoduché.
Preto treba podľa O. Kóňu občas robiť špeciálne gastronomické akcie, kde si kuchári opäť „zavaria“ a hostí takýto typ akcií vždy priláka. Zjednodušenia a úsporné opatrenia treba hosťom vhodne komunikovať a to nie spôsobom, že „doba je zlá a treba šetriť“, ale povedať im napríklad, že „momentálne sme zmenili koncept, ponúkame vám toto a toto a má to tieto výhody,“.
Ako dostať do podniku hostí? Kvalitou aj vhodnými zľavami
Špeciálne eventy a akcie sú jedným zo spôsobov, ako dostať do reštaurácie hostí, ktorí tiež prechádzajú na šetriaci mód. Druhým je maximálna kvalita a tretím vhodne zvolené a pre reštauráciu zmysluplné akcie a zľavy. Pretože na tie počúva v tomto čase veľa ľudí a to aj tí, ktorí na ne v minulosti nereflektovali. Momentálne je však taká situácia, že každý rád využije možnosť trochu ušetriť.
„Nemyslím, že by ľudia aj v pre nich ťažkých časoch prestali úplne chodiť do reštaurácií. Budú si však vyberať, kde minú svoje peniaze. A budú chcieť mať napríklad z večere zážitok, budú očakávať niečo extra. Preto záleží na každom detaile. Momentálne je žiaľ situácia taká, že druhú šancu nedostanete. Ak k vám hosť príde a neodíde maximálne spokojný, tak už ho viac neuvidíte. Znie to kruto, ale vaše problémy, z ktorých môžu vyplynúť prípadné chyby, hostí nezaujímajú,“ odkazuje O. Kóňa majiteľom, manažérom aj zamestnancom v gastrosektore.
Foto: FB Akadémie hoteliera, Flickr, Archív