Reštaurácie otvorené 7 dní v týždni 12-14 hodín denne, podniky pre ktoré je obedové menu zmyslom existencie, zafajčené krčmy s ponukou piva, kofoly a tvrdého alkoholu s pravidelnými hosťami – to všetko bolo pred 4-5 rokmi samozrejmosťou – ale už nie je.
Udalosti posledných rokov, ako pandémia, inflácia, zvyšovanie cien vstupných surovín i energií, zmeny, ktoré prichádzali pomaly, urýchlili.
Podľa informácií Roberta Fegyveresa, obchodného manažéra pre Horeca segment zo spoločnosti Heineken Slovensko sa stravovacie návyky ľudí sa menia. Trendom je napríklad objednávať si jedlo domov. „Konzumenti na Slovensku častokrát nemajú vžité to, že v reštaurácii si neplatia len za samotný produkt, ale najmä za služby a servis, ktorý tam dostávajú. Platí to ale aj naopak, ak v podniku dostanú kvalitný servis a sú s nim spokojní, sú ochotní si zaň zaplatiť,“ zdôrazňuje.
Ďalším poznatkom je, že ľudia chodia do prevádzok menej často ako predtým -na vine sú aj vysoké náklady na život v poslednom roku. Namiesto toho idú raz za čas ale sú ochotní minúť viac peňazí. Chcú však kvalitnú službu, čomu sa musia gastroprevádzky prispôsobiť.
Potvrdzuje to aj Roman Kóňa (na fotografii), majiteľ podniku Mäso od Romana. Zákazníci sa podľa neho menej stravujú vonku hlavne počas obedov a na večer vyhľadávajú zážitok, za ktorý sú schopní si priplatiť. „S tým je samozrejme spojený dopyt po kvalitných službách, zákazník sa neuspokojí s čiastočne kvalitným jedlom alebo servisom a začína byť náročnejší. Čo je pre nás výzva, ktorú sa radi snažíme splniť,“ hovorí.
Zmeny sa týkajú aj zvyklostí okolo pitia piva. Jeho spotreba stále klesá. Podľa R. Fegyveresa do podnikov čapujúcich pivo chodí pravidelne už len 48 percent návštevníkov, čo je o 20 percent menej ako na konci minulého desaťročia.
Starnú aj jeho konzumenti – najviac prívržencov má v generácii 45+, mladší uprednostňujú iné nápoje, napríklad šumivé vína. Čoraz viac najmä mladých zákazníkov oceňuje tiež čisté, voňavé prostredie a chcú nielen piť, ale aj jesť. V tom je podľa R. Fegyveresa budúcnosť podnikov HoReCa.
Zafajčené krčmy, ktoré fungovali len na nápojoch, podľa neho nemajú budúcnosť. „Tá je jednoznačne v kombinácii jedla a piva, už to nie je o dvoch eurách za pivo,“ hovorí o smerovaní gastroprevádzok.
Potvrdzujú to aj čísla – klasické dedinské krčmy pomaly zanikajú, v súčasnosti ich je o 25 percent menej ako pred 5 rokmi. „Už dnes vidíme, že mnohé prevádzky, ktoré donedávna ponúkali iba nápoje, menia charakter na menšie, jednoduchšie reštaurácie,“ hovorí R. Fegyeveres.